Mogen, vemodig och lycklig

Vilken kombination va?

När jag körde hem idag från jobbet råkade jag (:0) trycka på P4 Radio Dalarnas kanal. Just då önskade Berit från Falun eller vad hon nu hette att Koppången med Orsa Spelmän skulle spelas för hennes pelargoner. (Ok, jag råkade inte, ibland måste jag för att få slippa reklamtugget och hetsiga radiopratare)

Åh, jag är så blödig. Ja inte för pelargoner då för de avskyr jag, de luktar pekka och sen dör dom. Utan jag menade just Koppången-låten. Man kan inte känna sig mer lokalpatriotisk och supermogen när man hör den helt enkelt. Så, om du inte är från Dalarna eller tycker att det ens är något att ha tycker jag inte du ska trycka på play, men Dala-Lotta till exempel, du vet precis vad jag menar. Det ger mig rysliga rysningar det här.

Tyvärr hittade jag inte Orsa Spelmäns version som också är utan sång och faktiskt den bästa om ni frågar mig. (Trots fioler). Men jag hittade den här fiol-plågarn till kille. Snälla kolla inte på hans lugg, han spelar bättre än vad den är klippt. Sen OM ni mot all förmodan skulle vara nyfikna på hur den låter med text så är det ju bara att Du-Tuba vidare. Varning för tårar dock, den är otroligt ofantligt vacker och tanken på att de sjöng den på minnesstunden över Tsunamioffren gör det hela till ett gråtkalas av storlek XL. Det lär aldrig sluta att beröra. Inte mig iallafall.

Lycklig då? Ja, historien om det tar vi en annan gång. Tycker det räcker så länge faktiskt. Puss på er!

För luggsliten fiolgnuggande pöjk, tryck här.

(Så, då tackar jag för mig och historiens förmodligen sämsta inlägg.)

Kommentarer
Postat av: J

Förstör inte långa bollar på bengt för mig nu. Den handlar om fotboll och INGET annat!



Hmm antar att jag borde börja lära mig att älska den där dängan då ;) Puss!

2008-09-09 @ 22:45:52
URL: http://kreftans.blogg.se/
Postat av: Tutten

Men Gud, TACK.. äntligen en till som avskyr lukten ac pelagoner som jag inte ens kan stava till tror jag!



Vi är så himla meant to be, tror du inte!?

Om man bortser från Jonas. Han tog dig före..



den jääääääääääulllln

2008-09-09 @ 23:04:51
URL: http://josefinet.blogg.se/
Postat av: Lotta

Man är nog född med den där fiolgnisslargenen om man är i från Dalarna. Det spelar ingen roll hur ofta jag hört, jag blir alltid sentimental och får tårar i ögonen!

2008-09-10 @ 08:00:07
URL: http://lotla.blogg.se/

Lätta hjärtat här:

I löve you och mitt namn är:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej (JORÅ))

URL/Bloggadress:

I tell you this..:

Trackback
RSS 2.0