Vemodighet vs Livsnjutning

Jag har gjort det. Jag har sagt upp mig från mitt andra jobb igår.

Det känns lite skumt att jag inte ska kränga sprit mer när maj månad är slut. Det har jag ju gjort i 7 år snart även om det blivit väldigt lite det sista året. Men det är klart, Systembolaget kommer alltid att ha en varm plats i mitt hjärta. Tolka det hur ni vill. En epok har gått i graven och det känns vemodigt men samtidigt väldigt befriande. Äntligen kommer jag ha mer än 2 sovmornar i månaden, det kommer bli hela 4! Bara det är fantastiskt.


En 5 åring kan vara brutalt ärlig. Det fick min förra kollega på bolaget, Linda, erfara. När bruna byxor var arbetsmunderingen så kikade en liten tjej fram bakom en hylla där hon slängde upp flaskor i en rasande fart och sa: "Du ser ut som en bajskorv, tihii". Jag tror Linda var den som var lyckligast när färgen på byxorna strax därefter byttes till beiga...


Nu kommer jag dock förhoppningsvis aldrig mer bli knivhotad och halvt mördad i kassan, eller få flaskor slängda efter mig för att en A-lagare inte tycker samma som jag. Jag kommer slippa den nyblivna 20-åringens förnärmade blick, när jag frågar efter leg. Men jag kommer sakna tillfredsställelsen i att förklara för densamme att han gärna kan hålla upp den där plastbrickan tills han fyller 30 år minst och sluta larva sig. Jag slipper även pinsamheten i att fråga en 40-åring med keps om åldern.. Men oj vad jag kommer sakna spaningen på minderåriga, på snattare och alla andra knäppa händelser som kan inträffa. Jag kommer aldrig mer välta öl-stuvar på lagret eller hela pallar för den delen. (Chefen kan pusta ut nu och dagsverken kan höjas)


Lasse, en annan kollega drämde till med detta när han hade en ung engelsman i kassan:

"Can you please show me your leg?" Fan, vi har garvat oss halvt fördärvade av det där. Ni kan ju gissa killens min...Crazy swedish people liksom..


Så jepp, lite extra vemodigt känns det, mitt i all övrig bedrövelse.


Jag vill visa att det finns livsnjutare i min närhet också. Jag tror att dessa två grabbar kommer besegra mitt nedstämda sinne innan dagen är slut.


Pysen och Atlas (-även kallad kartan), är våra kontorskungar!




Kommentarer
Postat av: Lotta

Mer tid till dig att ta hand om dig själv och unna dig att njuta av en ledig morgon!!

2008-05-14 @ 13:11:12
URL: http://lotla.blogg.se/
Postat av: Mli

Mer tid att supa säger jag. Nu kan även fredagar föräras en flaska vin eller två!

2008-05-14 @ 13:33:37

Lätta hjärtat här:

I löve you och mitt namn är:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej (JORÅ))

URL/Bloggadress:

I tell you this..:

Trackback
RSS 2.0