Jag är upprörd!

Delvis för att jag inte fick någon kommentar på föregående inlägg. Mitt mest seriösa på länge och för det ska jag tjura en stund, men nu till något annat: hyreshöjningar.

Sedan jag flyttade in i den här sunkiga trean har hyran höjts med lite drygt femhundralappen. Varje år förklarar man att skälet är företagets driftkostnader. ??? dessa "drifter" har jag inte sett röken av. Jo, de installerade något bredbandstjossan som jag ändå inte vill ta del av och för bara det betalar jag numera 46:- mer i månaden, men skitsamma.

Nu höjer de med ytterligare 3,2% vilket blir 181,76:- extra på hyran.

Var är vi om 10 år? Jag bor i förmodligen i en ännu ruttnare lägenhet som sett skymten av en målarpensel eller liknande men jag ska ändå betala en halv förmögenhet för ett råtthål. När tar det slut, finns det någon gräns? Påläggen är ju inte nådiga, vi snackar inte bara några tior per år utan 150-200 spänn.

Om nu detta är skälet, varför skickar inte företaget ut förra årets faktiska driftkostnader samt företagets faktiska extra inkomster för förra årets hyreshöjningar. Hamnade de på "plus minus noll" med en "lagom" vinst? Eller var det mest en ren vinst? Vore inte det normalt att göra ett sådant utskick för att visa att det är rent mjöl i påsen?

Nä tacka vet jag monopol hörni. Ärligt. Nu vet jag att det inte går i det här avseendet men man önskar ibland att ägandet av hyreslägenheter ibland var statens grej. Monopolföretag har ett tak för sin vinst, resten går till åtminstone staten och I LIKE! Det betyder (förhoppningsvis) att överskottet av maxvinsten åtminstone går till något gott/annat och inte ner i fickan på någon som redan är skviljadär. Inte heller höjs priserna ofantligt. Jag kanske har fel här, så läxa upp mig då.

Nu ska här mejlas och härjas. Jag ska ha tag i siffrorna, jag kräver dom.

Hej på en stund.

(Jag behöver alkohol)

Kommentarer
Postat av: J

Min lilla rättshaverist, btiwily =)

2008-12-10 @ 20:00:05
URL: http://kreftans.blogg.se/
Postat av: m.

De där hyresföreningarna är galna. Här ska det också höjas, tydligen vill de höja med ca 150kr PÅ STUDENTLÄGENHETER. Vansinne. Hyrorna höjs men studiemedlet står stilla. Hur går det egentligen ihop?



Lyx dej som blir sambo och får halvera hyran inom kort. (;

2008-12-10 @ 20:20:00
URL: http://malson.blogg.se/
Postat av: robert

Lycka till eller köp en lägenhet så slipper du det där=)

2008-12-10 @ 20:58:37
Postat av: J

haha jag vet, flåt

2008-12-10 @ 21:30:12
URL: http://kreftans.blogg.se/

Lätta hjärtat här:

I löve you och mitt namn är:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej (JORÅ))

URL/Bloggadress:

I tell you this..:

Trackback
RSS 2.0